Guvernul a adoptat OG 16/15 Iulie 2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind:
- Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale.
Ordonanța conține noutăți fiscale care au generat un întreg val de nemulțumiri în mediul de afaceri, în special, în ceea ce privește:
- suprataxarea salariilor part-time;
- reîncadrarea microîntreprinderilor la impozitare;
- creșterea TVA în HoReCa sau majorarea impozitului pe dividende.
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat că modificările aduse Codului fiscal au rolul de a asigura mediului de afaceri predictibilitate şi stabilitate.
“…se dorește încurajarea investiţiilor în economia românească.”
Cu toate acestea, proprietarii de afaceri sunt de părere că aceste măsuri vor afecta planul de afaceri și profitabilitatea.
Care sunt modificările importante aduse Codului Fiscal?
În ordonanță sunt mai multe modificări care vizează facilitățile fiscale din construcții și sectorul agro-alimentar, însă vor intra în vigoare la date diferite: începând cu veniturile aferente lunii august 2022, respectiv de la 1 ianuarie 2023.
Impactul bugetar estimat al noilor măsuri a fost revizuit în jos:
- la 1,19 miliarde lei în plus în 2022, de la 2,2 miliarde lei anterior;
- la 10,5 miliarde lei în plus în 2023, de la 13,4 miliarde lei anterior.
Ce măsuri se aplică de la 1 August 2022?
Se majorează contribuțiile la contractele part-time: una dintre cele mai controversate măsuri;
Incepând cu veniturile aferente lunii august 2022, pentru angajații cu timp parțial, venitul la care se vor calcula contribuțiile va fi salariul brut aferent unei norme întregi, nu venitul efectiv realizat de salariat.
Supraimpozitarea nu se aplică dacă salariații care au un contract parțial se află în unul din următoarele cazuri:
a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani
c) sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulate aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară.
Foarte important de reținut este că sumele suplimentare de plătit vor fi achitate de angajatori.
Se stabilesc noi reguli pentru impozitarea câștigurilor din jocurile de noroc;
Cei care câștigă la jocurile de noroc vor trebui să dea statului mai mulți bani. Se va schimba și modul în care sunt impozitate veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice:
- cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri.
Se menține modul de stabilire a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranșe de venit asupra fiecărui venit brut. Însă, se schimbă cotele și nivelul tranșelor:
- pentru veniturile brute de până la 10.000 de lei inclusiv se va aplica un impozit de 3%;
- pentru veniturile brute între 10.000 și 66.750 de lei inclusiv, impozitul va fi de 300 + 20% pentru ceea ce depășește 10.000 de lei;
- pentru veniturile brute mai mari de atât se va aplica un impozit de 11.650 + 40% pentru ceea ce depășește 66.750 de lei.
Se modifică pragurile de venituri pentru salariații din construcții și sectorul agro-alimentar;
Guvernul micșorează de trei ori limita maximă a veniturilor angajaților pentru care se aplică facilitățile fiscale în construcții și sectorul agro-alimentar: 10.000 de lei inclusiv venitul brut lunar. Până acum legea prevedea aplicarea facilitaților fiscale pentru suma de 30.000 de lei.
Facilitățile fiscale se vor aplica, doar pentru veniturile rezultate din contractele de muncă. Această măsură are aplicabilitate începând cu 1 ianuarie 2023.
Avem termene diferite de intrare în vigoare:
- pragurile de venituri – de la 1 august 2022
- tipul de venituri pentru care se aplică facilitățile fiscale – de la 1 ianuarie 2023
Ce măsuri se aplică de la 1 ianuarie 2023?
Crește impozitul pe dividende de la 5% la 8% – începând cu dividendele distribuite după data de 1 ianuarie 2023;
Se modifică regimul plăților de dividende între persoane juridice;
În prezent dividendele plătite de o persoană juridică către altă persoană juridică sunt scutite de impozit dacă persoana care primește dividendele:
- deține cel puțin 10% din capitalul social pe o perioadă de cel puțin 1 an la data plății dividendelor.
Prin prezenta ordonanță se adaugă suplimentar condiția ca ambele societăți să fie plătitoare de impozit pe profit.
Începând cu 1 ianuarie 2023 rămân în vigoare doar 2 cote de impozitare:
- 1% impozit pe cifra de afaceri;
- 16% impozit pe profit.
Pentru ca o societate să fie considerată microîntreprindere și astfel să plătească impozit 1% din cifra de afaceri, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Să aibă cel puțin 1 salariat cu normă întreagă sau mai mulți salariați a căror norme adunate sunt cel puțin egale cu o normă întreagă (de exemplu: 2 salariați cu 4h sau 4 salariați cu 2h);
- Cifra de afaceri să nu depășească plafonul de 500.000 euro, cursul de schimb fiind cel de la data de 31 decembrie 2022;
- Veniturile obținute din activități de consultanță și/sau management să nu depășească 20% din veniturile totale;
- Asociații/acționarii dețin mai mult de 25% din drepturile de vot la cel mult 3 microintreprinderi;
În situația în care unul dintre asociați/acționari deține mai mult de 25% din drepturile de vot la mai mult de 3 microintreprinderi, aceștia trebuie să stabilească microintreprinderea care își va schimba regimul de impozitare cu impozit pe profit.
În momentul în care una dintre condițiile de mai sus nu mai este îndeplinită:
- societatea va trece la impozit pe profit începând cu trimestrul în care condiția nu a mai fost îndeplinită.
În condițiile de față, trebuie determinat dacă în funcție de cifra de afaceri, marja profitului net și existența sau nu a unui salariat cu normă întreagă:
- este mai rentabil un salariat cu normă întreagă și să se plătească impozit pe micro;
- este mai rentabil să se plătească impozit pe profit în funcție de cifra de afaceri și profitul estimat.
Se abrogă impozitul specific pentru sectorul HORECA;
Se introduce un nou plafon de maxim 33% din venituri pentru beneficiile acordate angajaților:
- cazare, hrană;
- servicii turistice;
- sume acordate pentru telemuncă;
- contribuțiile la un fond de pensii.
În ceea ce privește PFA la norma de venit se scade plafonul pentru norma de venit de la 100.000 euro la 25.000 euro;
Se introduc noi plafoane pentru plata CASS pentru următoarele tipuri de venituri:
a) venituri din activități independente;
b) venituri din drepturi de proprietate intelectuale;
c) venituri din asocierea cu o persoană juridică;
d) venituri din cedarea folosinței bunurilor;
e) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură;
f) venituri din investiții;
g) venituri din alte surse.
Plafoanele sunt:
a) 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe țară;
b) 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară;
c) 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară.
Astfel, dacă în prezent există un singur plafon și anume cel de 12 salarii minime brute, respectiv plafonul de 30.600 (valabil pentru anul 2022), din 2023 plafoanele care vor constitui baza de calcul a CASS vor fi după cum urmează:
- Pentru venituri cuprinse intre 0 – 15.300, se va plati CASS în suma de 1.530 lei;
- Pentru venituri cuprinse intre 15.300 – 30.600, se va plati CASS în suma 3.060 lei;
- Pentru venituri cuprinse peste 30.600 lei, se va plati CASS în suma de 6.120 lei.
Pentru veniturile obținute din persoanele fizice din cedarea folosinței bunurilor, baza de calcul a impozitului va fi egală cu venitul brut;
În prezent, baza de calcul este constituită din venitul brut – cota forfetară de cheltuieli de 40%.
Crește TVA de la 5% la 9% pentru serviciile de restaurant, catering și cazare hotelieră;
Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul sau cu ridicata, dar și cele care prestează servicii și depășesc cifra de afaceri de 10.000 euro, vor fi obligate să dețină POS.
Sunt doar câteva dintre cele mai importante modificări aduse Codului fiscal prin OUG 16/15 Iulie 2022. Cum și dacă se vor adapta noilor măsuri, în special micii întreprinzători, rămâne de văzut.
Ce este cert, este că acum mai mult că niciodată, cifrele financiar-contabile trebuie analizate din punct de vedere strategic cu ajutorul profesioniștilor din domeniu pentru a se asigura astfel strategii optime pe termen scurt, mediu și lung.
În definitiv, vorbim despre adaptare și despre identificarea de soluții optime din punct de vedere fiscal care să asigure controlul resurselor financiare și un management decizional eficient.
Încă mai ai nelămuriri privind noile modificări aduse Codului fiscal?